Isnin, April 18, 2011

Hari Sabtu Hari Tanpa Plastik

Hari sabtu lepas,aku pergi shoping barang dapur rumah aku sebab kat dapur aku habis stok.
Semua dah kering kontang.Tak ada salji.

Hidup sebagai seorang brader bujang ini,memang banyak likunya.Salah satunya ini lah,bila barang dapur sudah kering,mula lah hidup jadi sasau.
Akibatnya, pagi weekend bila bangun tido,kena telan air kosong.Pasal gula habis tak boleh nak buat kopi.

baler baler baler.

Aku masuk je kat dalam supermarket tu.Dengan gaya K-Pop,terus jer capai bakul hijau.Apa kejadah nak tolak-tolak troli woi,Aku jerit kuat-kuat kat dalam supermarket tu.Kutu-kutu yang oldtimer atau brader-brader yang bersama makwe-makwe jer yang selalu main benda gitu.
kah kah kah.

Settle aku angkat gula 2 kampit,susu 2 tin,ayam potong dalam 2 ringgit,ubat semut,penut butter,air kotak,jem roti,sardin,telur yang bukan telur tiruan sepeket dan power root seplastik ke dalam bakul hijau aku.

Tengok!!Muat-muat je masuk.Tak perlukan troli pun.

Power sungguh senarai shoping list aku.Brader yang bujang jer mampu memilih shoping list macam ni.

Aku beratur untuk membayar kat brader cashier lorong nombor 5.
Tetiba Brader chasier sound pelahan-lahan kat aku "encik,hari ni kami tak sediakan plastik,pasal hari ni hari sabtu tanpa plastik.Kalo nak jugak kena bayar 20 sen untuk satu plastik"

baler baler baler baler.
Aku berpeluh besar kat dahi sambil cari akal nak angkut barang aku beli ke kereta.


"Oh ya ke??..err troli nak ambik kat mana erk" aku buat-buat tanya dengan tone suara yang rendah macam tak nak keluar dari tekak.


Fakinggg! kalo aku tahu aku shoping hari Isnin jer.Waktu lunch hour opis lagi.


Apa adehal.Asal aku dapat plastik beg sudah.


gambar rembat dari google

11 ulasan:

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

Tehehe.

fadamuka.

NomborSebelas berkata...

erkk..ade?
alamak kantoi retweet...

*larikkkk

Tanpa Nama berkata...

hekhekhek~ kejadian same dgn aku masa hari sabtu lepas. nasib boleh gune plastic dgn bayar berapa posen jep :P

nurayunni berkata...

haha..sy siap bwk plastik lgi...

Mohamadazhan.com berkata...

beli dgn raga sekali ak boleh? haha.

kyo_9 berkata...

20 sen 1 plastik?! mahal siot!

Unknown berkata...

a similar incident happened to me last month..Now everytime I wanna groceries on saturday ,I should carry my own bags..:)

Cinoi berkata...

Ala bayar saja la 20sen for 1 plastic bag kalau terdesak haha
even KFC pon caj i 20sen semalam.
Skrg ready dalam ekreta eco friendly paper bag or shopping bag

Cabobcomic4u berkata...

tak dapat aku bayangkan kau berjalan lengang lenggok sambil menjinjit bakul hijau...pasti mengalahkan lenggang mak limah.. hehehe

Bro, pakai troli la baru macho

Sheherazade berkata...

kah3!!gelak jht ;P

itu la eksen lagik

Cik Aien berkata...

bayar je 20 sen :)
nnt leh buat plastik smpah kat rumah.

baler.. baler..