Ahad, Januari 24, 2010

cinta yang bertasbih,wujudkah?

Salah satu cerita dari indonesia yang mampu buat aku terpangu depan lcd komputer desktop aku bersaiz 23 inci.bagi aku cerita ini sangat menarik dan terlalu islamik,even aku nie amal takder ler banyak sangat.tapi cerita ini mampu menyentuh aku..OMG!!!



"Salah satu cerpen dalam buku ini berjudul Ketika Naya Jatuh Cinta. Pertanyaan saya, orang kok begitu sering berbicara tentang cinta. Pertanyaan saya apa sih sebenarnya cinta menurut Mbak Husna dan menurut Mbak Bintun? Dan pertanyaan saya kalau boleh jujur pernahkan Mbak berdua jatuh cinta? Dan maaf kalau ini terlalu vulgar, bolehkah kami tahu jatuh cinta sama siapa?" Husna menjawab semua pertanyaan dengan baik dan runtut. Untuk pertanyaan terakhir Husna menjawab,
"Menurutku,
cinta adalah kekuatan
yang mampu
mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah malang jadi untung,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah setan jadi nabi,
mengubah iblis jadi malaikat,
mengubah sakit jadi sehat,
mengubah kikir jadi dermawan
mengubah kandang jadi taman
mengubah penjara jadi istana
mengubah amarah jadi ramah
mengubah musibah jadi muhibah
itulah cinta!*
*Diadaptasi dengan banyak perubahan dari puisi Rumi dalam Masnawinya. Mendengar puisi itu, sepontan para santri mengumandangkan takbir dan bertepuk tangan penuh rasa takjub. Puisi itu begitu indah menyihir perasaan mereka. Sang moderator lalu beralih ke Anna Althafunnisa. "Kalau menurut Mbak Bintun Nahl, cinta itu apa?" Tanya moderator. "Emm... apa ya?" Jawab Anna sambil berpikir. la diam sesaat. Para santriwati diam. Mereka sangat penasaran apa yang akan dikatakan putri Kiai mereka tentang cinta.
"Mmm... cinta! Menurutku,
Sekalipun cinta telah kuuraikan dan kujelaskan panjang
lebar.
Namun jika cinta kudatangi aku jadi malu pada
keteranganku sendiri.
Meskipun lidahku telah mampu menguraikan dengan
terang.
Namun tanpa lidah,
cinta ternyata lebih terang
Sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya
Kata-kata pecah berkeping-keping begitu sampai
kepada cinta
Dalam menguraikan cinta, akal terbaring tak berdaya
Bagaikan keledai terbaring dalam lumpur
Cinta sendirilah yang menerangkan cinta
Dan percintaan!"
Jawaban Anna terasa lebih dahsyat. Dan aula pesantren itu kembali larut dalam gemuruh tepuk tangan sebagai tanda rasa takjub, dan bahagia bercampur cinta. Acara siang itu benar-benar terasa hidup. Para santri mendapat pencerahan yang berbeda dari biasanya.


20 ulasan:

anys berkata...

mesti wujud..hehe..

Mi vida berkata...

maksud enta?
cinta yg ingat kepada tuhan??

huhu..bagi ana cinta sebegitu masih wujud,namun ana yakin..cinta sebegitu tidaklah sebanyak cinta2 yg melalaikan..

nasihat ana..cintalah selepas kawin..hehe

violetless berkata...

ensem la dia nya hero!!kena tgk hero dia!!hahah

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

0pkoz rr wujud :D


yg pasti ayat2 dalam cite tu kebabooom~

Jard The Great berkata...

aku yakin wujud.. =p

lawak je... berkata...

kalau dah mmg cinta itu untuk kita, pasti akan dtg walau apa pun rintanganya!!.. amin!!..

ezzati berkata...

wujud..tp,mungkin sukar dicari kot

MrDzy berkata...

aku rasa cerita nie best gile walaupon awek dlm citer nie x hot mn..x sabar nk tgk ketika cinta bertasbih 2~

MrDzy berkata...

btw..thx for comment on my post bro!

noor afzan berkata...

Wujud laagi..

sebelas berkata...

anys

insyaALLAH saya pun berharap cam gitu jugak..

sebelas berkata...

Mi Vida

yup bro..rasernya bercinta selepas kawin lagi bermakna dari bercinta sebelum kawin..betul tak?

sebelas berkata...

violetless

hero nya je? heroinn pn cun wooooo...hahahaha

sebelas berkata...

miss loly

yer itu yang saya tunggu dari kamoo..
hope cinta kiter berkekalan sayang..

sebelas berkata...

jard the great

yup. saya pun berharap ia wujud juga.. :D

sebelas berkata...

lawak je..

AMIN..saya harap ape yang anda doakan tue akan makbul.. :D

sebelas berkata...

ezati

tapi apabila ia dijumpai bile dicari maka ia akan menjadi sesuatu yang amat bermakna kan...

sebelas berkata...

mr dzy

thanks bro..

sebelas berkata...

noor afzan

uik nama sama ler..haha
yer insyaALLAH wujud.

adeqmanje berkata...

sgt5 yg teramat suke cite ini..mmg best n wat owg tersentuh!