Selasa, Februari 23, 2010

kenapa mesti DRAMA KING

Manusia ni kan banyak sangat lah ragam.Aku kekadang penat memikirkan mana yang betul bernama manusia atau mana yang hanya berlakon menjadi manusia.Banyak berpura dan bercakap benda yang tidak pasti dari bercakap benda yang betul dan cuba memenuhi apa yang diperkatakan.setahu aku dalam agama islam ada satu hadis iaitu

Hadis Abdullah bin Amru r.a katanya, Rasulullah saw bersabda :

‏أربع من كن فيه كان منافقا خالصا ومن كانت فيه ‏ ‏خلة ‏ ‏منهن كانت فيه ‏ ‏خلة ‏ ‏من نفاق حتى يدعها إذا حدث كذب وإذا عاهد غدر وإذا وعد أخلف وإذا خاصم ‏ ‏فجر


"Ada empat perkara jika sesiapa yang mempunyai empat perkara tersebut, maka dia merupakan orang munafik. Sesiapa yang bersifat dengan salah satu daripadanya bererti dia bersifat kemunafikan, sehinggalah dia meninggalkannya iaitu apabila bercakap dia berbohong, apabila membuat persetujuan dia mengkhianati, apabila berjanji dia menyalahi dan apabila berlaku pertikaian dia melampaui batas" [Hadith Sahih Riwayat Muslim]

BTW Aku suka lagu drama king oleh meet uncle hussain.Pasal lirik lagu ini menceritakan semua yang aku maksudkan.



Kali pertama aku mengenalimu
Mahu bersama
Mahu bersama
Raut wajahmu bersih
Meyakinkan hati ini
Aku terpaut

Semua dusta palsu
Aku tertipu
Keperibadianmu
Berubah menurut nafsu
Panggilanmu gelaranmu
Baru ku tahu

Chorus
Lakon layarmu hebat
Terpukau ku melihat
Isi hati upahan
Sampai bila
Kau mahu tersesat
Tidak kau penat
Hidup penuh muslihat
Mahkotamu Raja Drama

Kau masih berpura-pura
Kata-katamu hanya propaganda
Mengejar hijau ungu
Mata kelabu
Ini bukan kau yang pernah ku kenal dulu
Panggilanmu gelaranmu
Baruku tahu

Ulang Chorus

Panggilanmu gelaranmu
Baru ku tahu
Kau bertapa
Bagai maharaja di atas lembah
Lakon layarmu yang terhebat
Memukau mata melihat
Tidak kau penat
Hidup penuh dengan tipu muslihat
Sampai bila Raja Drama
Sampai bila Raja Drama

Tidak kau penat
Hidup penuh dengan tipu muslihat
Sampai bila Raja Drama
Sampai bila Raja Drama
Tidak kau penat
Hidup penuh dengan tipu muslihat


cukup lah manusia.Sila jadi manusia yang betul,aku pun bukan baik sangat kat dunia ini.Tapi aku tak mahu jadi yang paling teruk di dunia ini........









2 ulasan:

fathiahRAIHANA berkata...

huh kan manusia skrg nie sume
ta sedar diri ..
setakat kita klua hadis cmtu pon dowg bole pelekeh kte abg sepol

[biru][pink] berkata...

dunia akhir zaman
manusia pun dah tak tau nak berfikir ngan waras.
aish